Sunday, 6 December 2015

PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

Assalamualaikum.

Pada kelas bertarikh 15 Oktober 2015, aku telah belajar tajuk PERKEMBANGAN KANAK-KANAK dalam aspek Islam dan Psikologi.

Adalah sangat mudah untuk membentuk peribadi kanak-kanak iaitu dengan berinteraksi, mendidik dan mengajar.

PROSES
a) Perubahan dari aspek biologi, kognitif dan sosoemosi
b) Secara sistematik (fitrah)
c) Aspek rohani dan sosial

Ini semua adalah untuk mencetuskan potensi diri kanak-kanak tersebut.

PERTUMBUHAN DAN PERCANTUMAN
i) Surah al-Mukminin, ayat 12-16
ii) Hadith Ibn Mas'ud
iii) Surah al-'Araf, ayat 172
iv) Pendapat Ibn Abbas

INTERAKSI & PERBELANJARAN adalah untuk kematangan dan pembelajaran kanak-kanak tersebut. Ia juga untuk kepentingan pembelanjaran dan perkembangan emosi kanak-kanak.

FAKTOR MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN
a) Aspek Rohani, Jasmani, Kognitif, Emosi, Sosial
b) Dan dua faktor asas iaitu baka dan persekitaran (ekosistem, kronosistem)

SOSIALISASI (Proses interaksi antara dua orang yang bertukar-tukar niai)
i) Setiap bayi lahir dalam fitrah
ii) Agen sosialisasi

PERKEMBANGAN KOGNITIF
Kematangan > Interaksi > Pengaruh Sosial > Keseimbangan/Adaptasi

PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
i) Sensori motor (0-2 tahun) : Deria rasa
ii) Pra operasi (2-7 tahun) : Bahasa yang mudah
iii) Operasi konkrit (7-11 tahun) : Fikir secara logik, Tidak mampu abstrak
iv) Operasi normal (>11 tahun) : Mampu fikir abstrak, Membuat andaian

Hati kau keras,
Roii

No comments:

Post a Comment